Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact

Er zijn in de loop der jaren zeven generaties van de Celica gemaakt. In 1972 werd de eerste generatie Celica gemaakt, de TA2x. Deze werd gebouwd t/m 1977 en er waren twee uitvoeringen, de LT en de ST. Bij beide uitvoeringen werd de benzine en lucht met elkaar vermengd in een carburateur. Het verschil was dat de ST er twee had en daardoor iets sneller was. Na deze eerste generatie zijn er nog zes generaties Celica gemaakt. De laatste generatie werd t/m 2005 gemaakt. Hieronder staat de verschillende generaties Celica:

Generatie Type Bouwjaar
Eerste Generatie TA2x 1972-1977
Tweede Generatie TA4x 1977-1981
Derde Generatie TA6x 1981-1985
Vierde Generatie T16x 1986-1990
Vijfde Generatie T18x 1990-1994
Zesde Generatie T20x 1994-1999
Zevende Generatie T23x 1999-2005
Generatie overzicht van de Toyota Celica


Deze website gaat verder alleen nog maar over de zesde generatie Celica, de T20, omdat dit de auto is die ikzelf heb. De zesde generatie is in vijf uitvoeringen geleverd, met hieronder de belangrijkste kenmerken:

 

Uitvoering Vermogen/Koppel Motorcode Chassiscode Bestemming
1.8 ST 115 pk / 154 Nm 7A-FE AT200 EUR, JAP, USA
2.0 GT 175 pk / 186 Nm 3S-GE ST202 EUR, JAP
2.0 GT Convertible 175 pk / 186 Nm 3S-GE ST202C EUR, JAP
2.0 GT 4WS 115 pk / 178 Nm 3S-FE ST203 JAP
2.2 GT 135 pk / 196 Nm 5S-FE ST204 USA
2.0 GT Turbo 4WD 242 pk / 304 Nm 3S-GTE ST205 EUR, JAP
Belangrijkste kenmerken van de zesde generatie Toyota Celica

 

Hier een indruk van de wielophanging en aandrijving van een Celica GT-Four (ST205):

 

Aandrijving en wielophanging van de Celica GT-Four

 

In Nederland zijn de AT200, de ST202 en de ST205 geleverd. In Amerika is alleen de AT200 en de ST204 geleverd, de Amerikanen zijn jaloers op ons Europeanen, omdat de GT en de GT-Four hier geleverd zijn geweest. De Amerikanen noemen de 2.2 liter versie weliswaar GT, maar in feite is de 5S-FE motor een eco-blok met weinig vermogen. Dit komt met name doordat de nokkenassen dicht op elkaar geplaatst zijn. Dan is er ook nog de ST203, deze heeft een 3S-FE motor en vier wiel sturing.

 

In Japan zijn nog een paar andere uitvoeringen geleverd zoals de SS-I, SS-II en de SS-III. De SS-I heeft een 3S-FE motor. De SS-II komt grotendeels overeen met de Europese GT en heeft Super struts. De SS-III is de ultieme versie van de ST202 met een door Beams getunede 3S-GE motor die 197 pk levert en super strut suspension. Ook heeft de SS-III projector koplampen, andere achterlichten, andere sideskirts, andere voorbumper en riserblocks voor de spoiler.

 

Bij de Europese ST202 waren een aantal optiepakketten beschikbaar, namelijk het sportpakket (destijds 10.000 gulden), een spoilerpakket en airconditioning.

 

In het sportpakket zit het volgende:

  • ABS (anti-lock brake system) met deceleratiesensor om het verschil in krachten op het wiel te bepalen.
  • Sterkere versnellingsbak (E56) met een viscose sperdifferentieel en oliekoeler
  • Super Strut Suspension (dubbele draagarmen voor extra stabiliteit)
  • Remklauwen met twee zuigers per stuk

Doorsnedetekening van de Superstrut Suspension

 

In het spoilerpakket zit het volgende:

  • Voor bumperspoiler
  • Achter bumperspoiler
  • Sideskirts
  • Achter kofferbakspoiler

Hier zijn de specificaties van de ST202 en de ST205:

 

Specificaties Toyota Celica GT en GT-Four (ST202 en ST205)
Onderdeel Specificaties
  ST202 ST205 (Europees)
Motortype 2.0 liter Twin Cam, 16 valve, 4 cilinder in lijn, dwars geplaatst 2.0 liter Twin Cam, 16 valve, 4 cilinder in lijn, dwars geplaatst,
Motorplaats Voor Voor
Motorcode 3S-GE 3S-GTE
Turbo Geen Twin Entry CT20B keramische turbo
Intercooler Geen Watergekoeld, top mounted
Frametype ST202 ST205
Brandstofsysteem EFI (Electronic Fuel Injection) EFI (Electronic Fuel Injection)
Displacement 1998 cc 1998 cc
Compressie ratio 10,3:1 8,5:1
Boring x Slag 86,0 x 86,0 mm (3.39 x 3.39 inch) 86,0 x 86,0 mm (3.39 x 3.39 inch)
Boring x slag ratio 1,00 1,00
Vermogen 175 pk (130 kW) @ 7000 rpm 242 pk (178 kW) @ 6000 rpm
Koppel 186 Nm (137 lbs/ft) @ 4800 rpm 304 Nm (224 lbs/ft) @ 4000 rpm
Transmissie 5 versnellingsbak met achteruit (naast de motor geplaatst) 5 versnellingsbak met achteruit (naast de motor geplaatst)
Aandrijving Voorwielen, door middel van een viscose sperdifferentieel Voor- en achterwielen, achter met sperdifferentieel, 50/50 koppelverdeling
Lengte 4,430 m 4,430 m
Breedte 1,750 m 1,750 m
Hoogte 1,310 m 1,310 m
Wielbasis 2,540 m 2,540 m
Spoorbreedte Voor 1,510 m 1,510 m
  Achter 1,490 m 1,490 m
Draaicirkel 11,2 m 11,2 m
Gewicht (ledig) 1212 kg 1380 kg
Inhoud brandstoftank 60 L 68 L
Acceleratie (0-100 km/h) 8,1 s 6,1 s
Topsnelheid 225 km/h 243 km/h
Gemiddeld verbruik (90/120/stad) 16,1 / 12,3 / 9,8 km per liter (fabrieksopgave) 13,3 / 10,6 / 8,6 km per liter (fabrieksopgave)

Specificaties van de Toyota Celica GT en Europese GT-Four

 

Hier dan nog een foto van de 3S-GTE motor, dus de motor die in de ST205 ligt en die nu ook in mijn Celica hangt:


Opengewerkte afbeelding van de 3S-GTE motor

 

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.