Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact
TRD Quickshifter

 

Om sneller te kunnen schakelen heb ik een quickshifter van TRD gekocht bij Arnout van Supras.nl. De quickshifter zorgt voor een bijna tweemaal kortere schakelbeweging. Zie het onderstaande plaatje:

 


De kortere schakelbeweging (plaatje © TRD)

 

De volgende onderdelen krijg je bij de quickshifter-set (onderdeel nr. 33530-ST000): schakelstang, plastic houder voor de schakelstang, vier ophoog ringen, een TRD leren pookknop (ook los te bestellen onder nummer 33504-SP003) en een installatie handleiding. Dat laatste zat er bij mijn niet bij, omdat de shifter tweedehands is.

 


De onderdelen die bij de shifter geleverd worden (plaatje © TRD)

 

De TRD quickshifter los:

 

De TRD quickshifter

 

Voordat we verder gaan eerst nog een foto van het oude schakelmechanisme:

 


Het oude schakelmechanisme

 

Om bij het schakelmechanisme kunnen moet een deel van het dashboard worden gedemonteerd, namelijk de gehele middenconsole.

 


De hele middenconsole moet worden losgehaald

 

Klik als eerst het onderste paneel rond de schakelpook los. Haal de stekkers van de sigarettenaansteker en het lampje los. Draai de twee schroeven los die het paneel erboven vasthouden. Klik daarna de rest los en haal de stekkers van de radio, antenne, klok en waarschuwingslichten los. Het geheel ziet er nu zo uit:

 


De twee panelen losgehaald

 

Draai de twee schroeven van de middenconsole los die armsteun aan het andere paneel vasthouden. Draai ook de twee 12 mm bouten los die in het kastje onder de armsteun zitten. Duw nu de armsteun naar achteren. Haal hierna de kachelunit los. Hiervoor moeten de kabels van de warm/koud draaiknop eerst los. Eentje zit rechtsboven het gaspedaal (blauw) en de andere komt in de motor ruimte uit, vlak bij het schutbord (zwart). Draai de twee schroeven los die de kachelunit vasthouden en klik de twee stekkers los (drie als je airco hebt). Nu trek je de kachelunit er zo uit.

 

Maak nu het dashboardkastje los door twee schroeven onder en de drie schroeven boven los te halen. Daarna kan het laatste paneel los door vier schroeven ( twee bij de kachelunit en twee op het einde links en rechts). Het paneel kan losgehaald worden door het naar voren los te klikken.

 


Het schakelmechanisme zit met vier 12 mm bouten vast (panelen hier nog niet losgemaakt)

 

Nu kan het oude mechanisme worden losgemaakt. Trek daarvoor eerst de twee metalen plaatjes los die de schakelkabels vasthouden door deze met een tangetje omhoog te trekken. Draai daarna de vier 12 mm bouten los. Maak tot slot de schakelkabels los door de borgpennen los te maken.

 


Het oude schakelmechanisme verwijderd

 

Nu kan het geheel in omgekeerde volgorde worden gemonteerd.

 


En het geheel gemonteerd

 

Het schakelen gaat nu een stuk sneller, de schakeltijd is zeker gehalveerd. Ook voel je beter of de schakelpook in een versnelling zit. Inmiddels is de pookknop vervangen voor een nieuw exemplaar.

 

Vorige pagina

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.