Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact
JDM '99'er Lederen stuur met rood stiksel

 

Het originele lederen stuur begon erge slijtage plekken te vertonen. Via Ebay.com heb ik een stuur gekocht afkomstig van een '99'er Celica. Deze had van oorsprong een airbag, maar deze is voor het verzenden verwijderd (Japanse wetgeving). Het Japanse stuur is met leer bekleed en afgewerkt met rood stiksel.

 


Het originele stuur

 


Het Japanse stuur met rood stiksel

 

Om het originele stuur te verwijderen moet eerst de afdekkap eraf. Deze zit met een schroef aan de onderkant vast. Draai deze los en klik het kapje er af. Het stuur zit met een moer vast op de stuurkolom. Draai de moer los. Met de volgende special tool heb ik het stuur verwijderd van de naaf.

 


De special tool om het stuur van de naaf te verwijderen

 


Het stuur van de naaf af

 

De verbinding met de claxon van een 96+ stuur is anders dan bij een 94-95 stuur (zonder airbag). Hier heb ik het volgende op verzonnen. Neem het plastic achterkapje van het 94-95 stuur (onderdeelnr. 45180-20270-C0).

 


Het achterste kapje van het 94-95 stuur

 

Zoals op de foto te zien is maakt de claxon contact via een draaischijf. Bij het 96+ stuur zit deze schijf (samen met de elektronische aansturing van de airbag) in de stuurkolom en wordt de claxon verbonden met een stekker. Zaag of slijp nu het ronde gedeelte van het plastic los. Slijp ook het middelste rondje eruit, ander pas het plastic niet over de naaf van het 96+ stuur. Je houd uiteindelijk dit over:

 


De middelste ring losgemaakt

 

Bij mij was de binnenste cirkel net klein genoeg op hem over de naaf van het stuur te klemmen:

 


Het claxoncontact op de naaf van het stuur geklemd

 


En van de zijkant gezien

 

Als de binnenste cirkel te ruim is kan je het ook met lijm vast lijmen.

 

Montage van het stuur op de naaf in de auto gaat in omgekeerde volgorde van demontage. De centrale moer zit met 29 Nm vast. Het afdekkapje bij het JDM stuur zit vast met twee Torx schroeven in plaats van een kruiskop. Het resultaat:

 


Het stuur gemonteerd met werkende claxon

 

Het 99'er stuur heeft veel meer gevoel dan het standaard stuur en ziet er een stuk beter uit. Mooie upgrade dus.

 

Vorige pagina

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.