Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact

STRI X-Line SLM White Oil Temperture Gauge
 

Gemonteerd op: 03 februari 2007

 

De oliedruk en -temperatuur meters heb ik tegelijk ge´nstalleerd, beide artikelen zijn dus gelijk.

 

Voornamelijk wegens toekomstige tuningsplannen (Turbo motor) heb ik een aantal meters gemonteerd om de motor wat meer in de gaten te houden. Het gaat om een oliedruk en -temperatuur meter van het merk STRI. De meters zitten in een meterhouder (gauges pod) van het merk Lo-Tek. De meters hebben een goede nauwkeurigheid, 270 graden bereik, dimmen als je de lichten aan doet en zijn compleet zwart als ze uit zijn. De meterhouder heeft plaats voor maximaal drie meters, de derde meter is een boost meter (turbodruk) van hetzelfde merk. De montage van dit alles is niet erg moeilijk, zo lang je maar weet wat je aan het doen bent.

 


De STRI X-Line SLM White Oil Pressure en Temperture Gauges

Om te beginnen moeten de sensoren van de meters worden aangesloten. Dit gaat middels een adapterplaat die tussen het motorblok en het oliefilter wordt geplaatst. Aangezien alle olie de motor uit moet voordat het oliefilter eraf kan is het een goed idee om meteen de olie te verversen. Draai de oliedop van het motorblok eraf zodat er lucht in de motor kan komen. Krik de auto op en zet 'm op bokken of zet de auto op een brug. Draai de olie aftapbout (in het oliecarter aan de onderkant van de auto) los en laat de olie het blok uitlopen.

 


De olie loopt het blok uit (daar krijg je vieze handen van)

Wanneer alle olie eruit is kun je het oliefilter loshalen. Voordat je hier bij kunt moet eerst de beschermplaat die aan de onderkant van de auto aan de passagierskant zit eraf. Deze plaat zit met acht 10 mm boutjes vast, waarvan er twee zich in de rechter wielkast zit. Als de beplating eraf is zit het oliefilter aan de linkerkant van voren vast aan het motorblok. Het oliefilter is handvast gedraaid dus je kunt 'm zo losdraaien. Let op: er komt nog olie uit lopen. Het geheel ziet er nu zo uit:

 


Het oliefilter van het blok afgedraaid


Nu kan de adapter met de bijgeleverde bout aan het blok worden bevestigd. De bout hoeft niet muurvast te zitten.

 


De adapter op het blok gedraaid

Draai nu een nieuw oliefilter (OEM Toyota: 90915-TA001, of bijvoorbeeld TRD) op de adapter en draai de sensoren in de adapter. Het is handiger om voordat de sensoren op de adapter worden bevestigd alvast de bekabeling er aan vast te maken, anders kom je er niet zo makkelijk meer bij. Bind de kabels bij elkaar en geleid ze naar boven, ze komen naast de radiateur uit. Het geheel ziet er nu als volgt uit:

 


Het oliefilter en de twee sensoren zijn gemonteerd

 

Draai de aftapplug met een nieuwe O-ring vast en vul de motor met olie (10W40, half of vol synthetisch), er gaat zo'n 4,5 liter in. Check de laatste halve liter met de pijlstok en denk er aan: olie heeft even tijd nodig om overal naar toe te stromen. Start de motor en check of er lekkages zijn.

 

Dan is het tijd voor de meest tijdrovende klus: het aansluiten van de bedrading van de meters en het plaatsen van de meters in de Lo-Tek meterhouder. Allereerst moet de bijgeleverde draadboom verlengt worden. De signaaldraad heb ik met anderhalve meter verlengt, de andere drie draden (massa, spanning en verlichting dimmen) met 1 meter. Het verlengen van de draden heb ik gedaan door middel van solderen en daarna inbinden met isolatietape. In plaats van isolatietape kun je ook krimpkous gebruiken. Solderen is beter dan met knijpdraden verlengen omdat de verbinding veel duurzamer is.

 


De draden worden door middel van solderen verlengt.

Nu kan de draadboom in de auto worden gemonteerd. Als eerste heb ik de signaaldraad door het schutbord gestoken (op de plaats waar ook het koelwater richting de kachel gaat) en aan de andere helft van de signaal draad vast gesoldeerd. Uiteraard voor beide draden. Vervolgens heb ik de draden in een stuk zwart flexibel PVC gestoken (dit is open, dus je kunt de draden eerst aan elkaar solderen en dat het PVC er om heen trekken). Het zwarte PVC heb ik met tie-wraps op verschillende punten aan andere draden of chassis onderdelen vast gemaakt.



De twee signaaldraden aan elkaar gesoldeerd (links nog een stukje PVC te zien)


De signaaldraden komen links van de radiateur naar boven, via de PVC buis worden ze naar rechts geleid


De signaalkabels lopen langs het luchtfilter en de hoofdremcilinder naar het schutbord

Hierna heb ik de bedrading richting de meterhouder geleidt, de meterhouder wordt aan de A-stijl bevestigd. Om het jezelf makkelijk te maken kun je een aantal dashboarddelen demonteren. Ik heb zelf zo'n beetje de hele onderkant van het dashboard losgedraaid. In de meterhouder is niet genoeg plaats voor de draden, dus deze heb achter de A-stijl gemonteerd. Haal de A-stijl los en boor drie gaten in het plastic, zodat de draden er door heen kunnen. Steek de draden door de gaten en monteer de A-stijl weer.



Een van de draden door de A-stijl gestoken

Schuur de gaten waar de meters in moeten en test of ze er in passen, met een beetje druk moeten de meters er in gedrukt kunnen worden. Monteer de meterhouder op de A-stijl, de bijgeleverde schroeven waar in mij geval te lang, dus heb ik kortere gebruikt.



De adapter op het blok gedraaid

Nu moeten er nog drie draden vast worden gemaakt. De massa is gemakkelijk: links onder de grote zekeringenkast (zie foto) is een massapunt, gebruik deze.



De grote zekeringenkast die onder het stuur zit

De spanningsdraad heb ik naar de middenconsole geleidt en daar op een loze stekker aangesloten (ik denk voor de stoelverwarming, maar wie het weet mag het zeggen). Het aansluiten is het makkelijkst door deze met een aanknijpklemmetje vast te knijpen (verkrijgbaar bij elke automaterialenzaak).



De adapter op het blok gedraaid

De dimlichtdraad heb ik op de positieve draad van de verlichting van de aansteker aangesloten. Klik nu de stekkertjes in de meters en duw de meters in de meterhouder. Het eindresultaat na anderhalve dag werken:



De meters in de A-stijl meterhouder gemonteerd






In de onderste meter komt ter zijner tijd een turbodrukmeter

Na een aantal maanden gebruikt te hebben bevallen de meters prima, alleen zijn ze in het donker wat fel. Dit zal ik in de toekomst nog aanpassen.

 

Vorige pagina

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.