Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact
Toyota JDM 96+ Projector dimlicht

 

Gemonteerd op: 11 november 2007, aangepast op ... april 2009

 

Via Ebay Motors heb ik JDM (Japanse) projector koplampen gekocht. Deze lampen zijn erg gewild en worden niet veel verkocht, omdat ze alleen in Japan geleverd zijn en alleen voor de bouwjaren 1996 t/m 1999. De volgende onderdelen heb je nodig om de projectors werkend in de auto te krijgen:

  • Onderdeelnr.: 81014-20100, Projector LH, EUR 330,-
  • Onderdeelnr.: 81012-20100, Projector RH, EUR 330,-
  • Onderdeelnr.: 90980-11314, Stekker dimlicht, EUR (x2)
  • Onderdeelnr.: 82998-24140, Aansluitdraden tbv stekker dimlicht, EUR  (x4)
  • Onderdeelnr.: 90980-11149, Stekker stadslicht, EUR  (x2)
  • Onderdeelnr.: 82998-12440, Aansluitdraden tbv stekker stadslicht, EUR (x4)
  • (Onderdeelnr.: 99159-10228, Socket stadslicht, EUR (x2), voor als ze kapot zijn)

In Japan rijden de auto's aan de linkerkant van de weg. De lampen zijn dus zo gemaakt dat ze iets naar links schijnen, om eventuele tegenliggers niet te verblinden. Dit houdt voor ons rechtsrijders in dat de lampen naar rechts afgesteld moeten worden. Ik zal hieronder beschrijven hoe dat gaat.

 

Ik heb dit niet allemaal zelf bedacht, mijn dank gaat uit naar Kadett en BacerTune voor hun methodes.

 

Allereerst een paar foto's van de lampen hoe ik ze kreeg en hoe ze eruit zien:

 


De lampen zijn origineel Toyota, zoals op de doos staat



De lampen uit de doos (de buitenste twee zijn de projectors)

 


De benodigde stekkers en bedrading (klik op de afbeelding voor een vergroting)

 

Nu kan het ombouwen beginnen. Haal eerst alle kleine onderdelen los. Dat zijn het weerrubber dat het dimlicht tegen vocht beschermt, de lampen (stadslicht en dimlicht), de vier klemmetjes die het glas vast houden en drie dopjes met daarachter een vochtvanger. Het weerrubber zit met lijm vast, maar door voorzichtig te trekken krijg je ze zo los.



Alle kleine onderdelen losgehaald

 

Om het glas van de behuizing los te halen moet de lamp verwarmt worden. Warmte maakt de kit zacht die het glas aan de behuizing vasthoud. Ik heb voor de "baking-method" in plaats van de "boiling-method" gekozen. De projector gaat dan in de heteluchtoven. Verwarm de oven voor op 100 Celsius. Als de oven warm is gaat de projector er voor 8 - 12 minuten in, afhankelijk van de oven. Te kort zorgt ervoor dat de kit te hard is en dus wil het glas niet los. Te lang (en/of te heet) zorgt ervoor dat ook de behuizing te zacht wordt.



Een van de projectors in de oven

 

Als de project "gaar" is haal hem dan uit de oven en zet 'm op een onderzetter. Gebruik een dun plastic voorwerp om het glas van de behuizing te scheiden. Ik heb een spatel gebruikt. Na wat drukken en snijden moet het lukken om een beginnetje te krijgen. Daarna krijg je het geheel makkelijk los. Als het niet meteen lukt en dus te lang duurt, zet de projector dan opnieuw een paar minuten in de oven zodat de kit weer zacht wordt.



Het glas van de behuizing gehaald

 

Let erop dat je niet de binnenkant van het glas of de projector (het chroom) aanraakt! Het glas kun je nog wel schoonmaken maar de projector niet. Vet vlekken maken de projector dof! De projector zit met twee kruiskopschroeven vast. Maak deze los en leg de projector ergens weg waar hij niet vies kan worden.



De projector losgehaald

 

Schroef nu de twee schroeven van het vergrootglas los. Raak ook deze niet aan.



Het vergrootglas weggehaald

 

Nu moet je het metalen deel loshalen waarmee de lichtbundel wordt afgesteld. Draai hier voor de afstelschroeven zover mogelijk los. Nu kun je precies bij de twee schroeven die het kogelgewricht op zijn plaats houden, linksonder op het metalen deel op de afbeelding hierboven. Draai deze kruiskoppen los en kan je het metalen plaatje loshalen.



Het metaal dat aangepast moet worden: recht moet schuin en vice versa

 

Ik heb een Dremel gebruikt om het metaal schuin af te slijpen, onder dezelfde hoek als rechts. Dit hoeft overigens niet. Als je alles recht maakt is de projector ook APK-proof, maar op deze manier krijg je meer lichtopbrengst.



Het metaal schuin afgeslepen

 

Nu moet de andere kant nog recht gemaakt worden. Hiervoor heb ik een metalen plaatje gebruikt. Dit plaatje heb ik op maat geslepen met de Dremel en vervolgens onder dezelfde hoek gebogen als het metaal. Daarna heb ik twee gaten geboord en het plaatje met twee schroeven met moertjes vastgezet.



Het metalen plaatje gemonteerd



En nog een foto van de andere kant, het loopt nu links recht en rechts schuin

 

Nu kan alles weer in omgekeerde volgorde gemonteerd worden. Om het glas weer vast en waterdicht te maken stop je de projector (dus de complete lamp op het glas na) en het glas in de oven. Na zo'n 5 min is de kit weer zacht. Gebruik een beetje nieuwe grijze Bison Polymax kit zodat het allemaal goed waterdicht wordt. Druk de twee helften op elkaar en klik de klemmetjes er weer op, glaskant eerst. Laat het geheel nu goed drogen, de kit is na 24 uur uitgehard. De Bison kit kun je ook gebruiken om het weerrubber weer vast te maken.



De lamp weer volledig gemonteerd en met LHD lichtbundel

 

Na beide lampen op bovenstaande manier te hebben omgebouwd naar LHD kunnen ze de oude lampen vervangen. Ook worden de grootlichten vervangen voor de heldere variant. Hiervoor moet eerst de voorbumper eraf.

 

Maar eerst een plaatje van de originele situatie:



De originele verlichting

 

De bumper zit met een aantal bouten, moeren en clips vast. Een goede how-to om de voorbumper te demonteren staat op deze website. In tegenstelling tot wat in de how-to staat heb ik wel de voorwielen losgehaald, zodat ik overal wat makkelijker bij kon. De drie moeren die de bumper aan de zijschermen vasthouden zijn erg lastig los te halen en vereisen nog al wat geduld. Neem er rustig de tijd voor.



De voorbumper gedemonteerd

 

Nadat de voorbumper eraf is kunnen de originele lampen losgemaakt worden. Haal de stekkers met de halogeenlampen los en vervolgens de drie bouten per stuk die de lampen vasthouden.



Beide lampen zitten met drie bouten vast

 

Uiteindelijk zijn de rechter lampen eruit:



De originele lampen losgehaald

 

De HB3 halogeenlamp van het grootlicht is direct over te zetten. Draai daarna de drie bouten van het grootlicht weer vast.



De rechter grootlicht lamp gemonteerd

 

Het dimlicht en stadslicht zijn niet zo eenvoudig over te zetten. Voor het dimlicht heb je een universele H4 connector nodig. Te koop bij elke Toyota dealer voor 3,75 EUR inc. Van deze connector gebruiken we alleen het linker en rechter pinnetje, dus niet de bovenste. De afstand tussen de pinnetjes is bij H1 en H4 halogeenlampen precies hetzelfde.



De universele H4 connectors

 

Knip de originele stekker eraf en strip de draad. De zwart/witte min-draad gaat in het gat waar de 2 bij staat. Plus gaat naar 56a. Bij het stadslichtstekkertje passen de twee pinnetjes wel maar de rest van de stekker niet. Dat heb ik met een ijzerzaag eraf gezaagd en vervolgens met een ijzerdraadje en isolatietape vast gemaakt. Monteer nu het dimlicht met de drie bouten.



Het dimlicht gemonteerd

 

De stappen gelden precies hetzelfde voor de andere kant.



Links projectors en rechts de OEM lampen

 

Ook aan de andere kant het dimlicht en grootlicht gemonteerd.



Rechts alles gemonteerd

 

Test of alle lampen het goed doen.



De voorbumper kan weer gemonteerd worden

 

Is alles OK, dan kan de voorbumper in omgekeerde volgorde gemonteerd worden. Daarna is het tijd voor een koud pilsje en...

 

Mini fotoshoot!









Mini fotoshoot

 

De lampen moeten nog wel afgesteld worden. Dit heb ik bij de Toyota Dealer in Enschede laten doen.





Afstellen van de koplampen

 

De koplampen zijn APK-proof afgesteld.

 

Vorige pagina

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.