Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact
Remleidingen aan de voorzijde vervangen

 

Onderhouden op: 22 maart 2009

Bij de remleidingen aan de voorzijde was de wapening zichtbaar. Dit is een afkeurpunt tijdens de apk, dus zijn de remleidingen vervangen. Ik heb gekozen voor originele leidingen, dit omdat deze een veel betere pasvorm hebben dan stalen en van alle aansluitpunten voorzien zijn. De voorste remleiding bestaat uit drie delen. Vanaf de remklauw gezien eerst een flexibel deel, dan een stukje staal en vervolgens weer een flexibel deel. De rest van de leiding is van staal.

  • Onderdeelnr.: 47389-30010, pakking remleiding, EUR ...
  • Onderdeelnr.: 90947-02845, rubber remleiding buiten RH, EUR ...

  • Onderdeelnr.: 90947-02846, rubber remleiding buiten LH, EUR ...

  • Onderdeelnr.: 90947-02843, rubber remleiding binnen RH, EUR ...

  • Onderdeelnr.: 90947-02844, rubber remleiding binnen LH, EUR ...

  • Onderdeelnr.: 47319-20170, metalen remleiding midden RH, EUR ...

  • Onderdeelnr.: 47219-20180, metalen remleiding midden LH, EUR  ...

De nieuwe remleidingen

 

Tijdens de swap was het stalen deel van de remleiding aan de rechterzijde van de auto beschadigd geraakt en destijds vervangen voor koper. Aangezien de remvloeistof er nu toch uit moest is dit stuk koperen remleiding nu mee vervangen voor een originele.

 

Links het stukje koperen remleiding

 

Krik de auto op, zet 'm op assteunen en verwijder de voorwielen. Maak de banjobout die remleiding op de remklauw vastmaakt los en verwijder de remolie door een aantal keer te pompen met het rempedaal. Verwijder de flexibele delen en het metalen tussenstukje door eerst de doorbout van de stalen remleiding met een leidingsleutel (10 mm) los te draaien en vervolgens twee boutjes aan de bovenkant, een boutje op de schokbreker en de borgveer op de schokbreker te verwijderen. De stalen remleidingen kan zo uit de klemmetjes getrokken worden.

De oude losgemaakte remleidingen

Montage gaat in omgekeerde volgorde van demontage.

 

De (koperen) remleiding rechtsvoor vervangen voor een (Toyota) stalen


 

De nieuwe remleidingen

 

Na montage moet er weer remvloeistof in de leidingen komen. Draai de ontluchtingsbouten (achter het zwart rubberen dopje) los en vul het reservoir met remvloeistof tot dat deze vol is. Gebruik voor de rest van het ontluchten een doorzicht stuk vacuümslang en een potje met remvloeistof. Stop in dit potje het ene uiteinde van de slang (ondergedompeld), Het andere uiteinde gaat op de ontluchtingsbout. Draai de ontluchtingsbouten vast en laat iemand het rempedaal vier á vijf keer in trappen en dan vast houden. Draai nu één van de ontluchtingsbouten los en laat de lucht en remvloeistof ontsnappen. Herhaal dit aan beide kanten net zo lang totdat er geen lucht en/of andere troep dan heldere remvloeistof uit de ontluchtingsbouten komt.

 

Vervolgens is het verstandig om bij de dealer of een andere garage het remsysteem te laten ontluchten. Zij doen dit door het systeem onder druk te zetten, daardoor krijg je een veel beter ontlucht systeem en dus een directer gevoel in het rempedaal.

 

Vorige pagina

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.