Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact
Verdelerkap en rotorarm vervangen

 

Onderhouden op: 22 november 2008

Vlak na het starten van een warme motor maakte deze erg weinig toeren en leek de motor bijna af te slaan. Dit komt (waarschijnlijk) omdat de motor dan op drie cilinders liep in plaats van alle vier. Dit wordt veroorzaak doordat de verdeler bij één van de bougies de vonk niet overbrengt. In dat geval moet de verdelerkap en rotorarm vervangen worden.

 

Onderdeelnummers bij Toyota:

 

Verdelerkap, verdeler, onderdeelnr.: 19101-88460, 90,00 Euro inc btw

Rotorarm, verdeler, onderdeelnr.: 19102-74040, 20,00 Euro inc btw

 

Als je verdeler een beetje olie lekt, dan komt dit door een versleten o-ringentje. Deze heb ik meteen mee vervangen, evenals de stofafdichting tussen de verdelerkap en de verdeler:

 

Stofafdichting verdeler, onderdeelnr.: 19127-74040, 4,00 euro inc btw

O-ring, verderlerbehuizing, onderdeelnr.:  90099-14090, 3,00 Euro inc btw

 

De te vervangen onderdelen

 

De verdeler zit rechts onder de intercooler:


De verdeler is het zwarte onderdeel waar de vier bougiekabels op zitten aangesloten

Ik heb het vervangen van de rotorarm en verdelerkap gecombineerd met het schoonmaken van de intercooler. Deze heb ik dus ook verwijderd. Hierdoor kan je ook een stuk makkelijker bij de verdeler komen. Om de verdeler te demonteren maak je de vier bougiekabels en de kabel vanuit de igniter los. De verdeler zit dan nog met twee bouten vast. Draai deze los en trek de verdeler eruit.

 

 

De verdeler verwijderd (inmiddels met nieuwe verdelerkap op de tweede foto)

 

Demonteer de verdelerkap en rotor door de bouten los te draaien (twee stuks elk). Monteer vervolgens wel de nieuwe rotor, maar nog niet de verdelerkap. Vervang het o-ringetje. Draai de rotor zo dat de nokjes aan de zijde van de nokkenas overeenkomen.

 

Monteer de verdeler, maar draai de schroeven nog niet helemaal vast. Monteer de verdelerkap als je dat nog niet had gedaan. Monteer de intercooler als je die ook los had gemaakt. Controleer met behulp van een timing gun de ontsteking (10º BDP met TE1 en E1 doorverbonden in het diagnosedoosje). Draai de verdeler als de timing niet klopt. Draai daarna de bouten vast met 39 Nm koppel.

 

Vorige pagina

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.