Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact
Achterremmen vervangen

 

Onderhouden op: 21 maart 2009

De remblokken en -schijven aan de achterkant waren versleten en dienden vervangen te worden. Via Remmenservice.nl heb ik standaard OEM kwaliteit remblokjes, -schijven en -schoentjes gekocht van Nipparts. Nipparts zijn remmen van Toyota, maar dan in een ander doosje. De remschoentjes zijn voor de handrem, deze heb ik aangezien alles toch los moest meteen mee vervangen

De nieuwe achterremmen

De trommels van de remschijven worden altijd heel snel roestig. Om dit te voorkomen c.q. vertragen heb ik de trommels zwart geverfd met Hammerite anti-corrosie verf.

 


De schijven geverfd met Hammerite

 

Na een dagje gedroogd te hebben konden de achterremmen vervangen worden. Krik hiervoor de achterkant van de auto op en zet hem op assteunen. Demonteer de achterwielen.

 

Het achterwiel gedemonteerd en de oude remmen zijn zichtbaar

 

Draai de bout los die de remleiding aan de schokbreker verbind. Maak de remklauw open door de onderste bout aan de achterkant te demonteren. Verwijder de remblokjes. Draai dan de twee bouten los die remklauw aan het achterste fusseestuk vasthouden en leg remklauw aan de kant. Verwijder de remschijf.


De remschijf en de -blokjes verwijderd

 

Nu komt het lastigste de remschoentjes verwijderen. Draai hiervoor het stelwieltje aan de onderkant helemaal in. Maak de twee veertjes aan de bovenkant los. Verwijder de veertjes in het midden van de schoentjes door het veerschoteltje in te drukken en de pin in het midden een kwartslag te draaien. De schoentjes zitten nu alleen nog aan de onderkant met een veertje vast. Maak deze los het het schoentje aan de achterkant van de auto is los. De andere zit nog vast aan de hendel die aan de handremkabel zit. Maak deze los door de borg veer te verwijderen.


De oude remschoentjes verwijderd

 

Monteer nu alles in omgekeerde volgorde. Breng een beetjes kopervet aan tussen het remschoentje en de hendel van de handremkabel en waar de remblokjes de remklauw aanraken. Stel de remschoentjes zo af dat de schijf er net over heen wil, dit gebeurd met het afstelwieltje aan de onderkant van de remschoentjes.


De nieuwe remschoentjes gemonteerd

 

 

De nieuwe remschijf en remblokjes gemonteerd

 

De eerste 500 kilometer is het verstandig rustig te remmen om zo de blokken op de schijf in te laten werken. Om de handremschoentjes in te laten werken aan de binnenkant van de schijf is het handig om tijdens het rijden (50 km/h) drie vier keer voor een paar seconden de handrem (lichtjes) aan te trekken. De handrem hendel in de auto moet wellicht ook opnieuw afgesteld worden. Verwijder hiervoor de armsteun en verdraai de stelmoer totdat de handrem maximaal acht klikjes omhoog kan.

 

Vorige pagina

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.