Home
Info
Foto's
Tuning
3S-GTE Swap
Onderhoud
Multimedia
Links
Contact
Aandrijfashoezen, tussenlager en lagersteun vervangen
 

Onderhouden op: 20 juni 2008

 

De aandrijfashoezen, het tussenlager en de lagersteun zijn versleten en daarom vervangen. Het versleten tussenlager veroorzaakte irritant geluid bij toeren tussen de 3100 en 3500 rpm. Ik heb zelf de aandrijfassen gedemonteerd en gemonteerd, het vervangen van de hoezen en het lager is gedaan door Toyota Enschede (Peterman) en Schagen (Scheur). De volgende onderdelen heb ik vervangen, de onderdeelnummers zijn voor een ST202 met Superstrut:

  • Aandrijfashoezen LH, onderdeelnr. 04438-20210, EUR 143,10 (inc)
  • Aandrijfashoezen RH, onderdeelnr. 04438-20190, EUR 143,10 (inc)
  • Tussenlager aandrijfas RH, onderdeelnr. 90363-41001, EUR 117,39 (inc)
  • Tussenlagersteun, aandrijfas RH, onderdeelnr. 43457-20050, EUR 101,41 (inc)
  • Borgveer tussenlagersteun, onderdeelnr. 90521-78002, EUR 8,00 (inc)
  • Bout tussenlagersteun, onderdeelnr. 90119-10461, EUR 2,00 (inc)

De nieuwe en oude tussenlagersteun

 

Demontage gaat als volgt: draai de wielmoeren een slag los. Krik de auto op en zet hem voor op bokken. Verwijder de voorwielen. Verwijder de linker en rechter beschermplaten. Tap de versnellingsbakolie af door de bout los te draaien (3,5 liter). Verwijder de splitpen en het kroontje. Draai de aandrijfasmoeren los terwijl de rem ingedrukt wordt. Gebruik hiervoor een arm van min 60 cm.

 

De geborgde aandrijfasmoer

 

Verwijder de kroonmoer van het spoorstangeind (na het verwijderen van de splitpen) en maak de spoorstang los met een fuseekogeltrekker. Maak de moer van de stabilisatorstang los door het hart tegen te houden met een imbussleutel en met een ringsleutel de moer los te draaien. Verwijder de splitpen en het kroontje van de camberarm en draai de moer los. Maak tenslotte de drie bouten los die de het fuseestuk aan de onderste draagarmen bevestigen. Draai het fuseestuk weg en tik met een hamer de aandrijfas uit het fuseestuk. Let op: beschadig de ABS-sensor niet!

 

Voor links:

 

Verwijder de aandrijfas uit het differentieel van de versnellingsbak door met een schroevendraaier te wrikken.

 

Voor rechts:

 

Maak de bout op het tussenlager los en verwijder de borgring met een schroevendraaier. Trek de aandrijfas uit het differentieel.

 

Hierna heb ik de aandrijfassen naar de Toyota Dealer gebracht en zij hebben de stofhoezen en het lager vervangen. Ondertussen heb ik de lagersteun vervangen. Na tweeŽnhalf uur waren ze klaar. De aandrijfassen met nieuwe stofhoezen en een nieuwe tussenlager:

 

De aandrijfassen met nieuwe stofhoezen

 

Montage gaat in omgekeerde volgorde van demontage. Draai de bouten en moeren vast met de volgende momenten:

  • Lagersteun x motorblok: 64 Nm
  • Borgbout x lagersteun: 32 Nm
  • Fuseestuk x onderste draagarmen: 108 Nm
  • Camberarm: 172 Nm
  • Stabilisatorstang: 64 Nm
  • Spoorstangeind x fuseestuk: 49 Nm
  • Aandrijfasmoer: 226 Nm
  • Wielmoeren: 103 Nm

Vul de versnellingsbak met olie door de vulplug (zijkant versnellingsbak), gebruik 3,5 liter SAE-89 75W90 vol synthetische versnellingsbakolie van een gerenommeerd merk. Vul de laatste liter bij als de auto horizontaal staat, het niveau is goed als de olie de bak weer uitstroomt.

 

Maak een proefrit en controleer de auto op bijgeluiden.

 

Vorige pagina

© 2006, 2007, 2008 P Reekers. Om (delen van) de informatie die op deze website staan over te nemen neem dan contact op.
De maker van deze website is op geen enkele manier aansprakelijk voor schade ontstaan door (foutieve) informatie op deze website.